söndag 17 februari 2013

Syskonkärlek , win-win.

En av de viktigaste sakerna i storebrors liv är att få en godnatt kram av lillebror när lillebror går och lägger sig.
Och beroende på hur dagen har sett ut så är är lillebror helt enkelt mer eller mindre sugen på att ge bort en sådan när det har blivit läggdags. Av olika orsaker såklart.

Här vet lillebror exakt vilken makt han har över sin brorsa. Och det är otroligt intressant att se och iakkta hur samspelet mellan syskon kan variera.

Den makten kan te sig på olika sätt.

Storebror är fantastiskt bra på datorer och det vet lillebror.

Idag behövde brodern den yngre hjälp med just datorn och önskade således broder den äldres uppmärksamhet under en period.

Då kan det låta så här:

"Du är så duktig på datorer och jag behöver din hjälp. Du får en godnattkram av mig ikväll."

Storebror blir överlycklig över det löftet och hjälper till så det bara susar i hela datorn.

Sen kommer han ner till mig med världens största leende på läpparna och så kan det låta det så här:

"Mamma, jag har hjälpt honom och han har lovat mig en godnattkram ikväll!"

Alltså - båda två lika lyckliga - på sina egna olika sätt.

En så kallad win-win situation och både parter nöjda och belåtna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar