onsdag 17 juni 2015

Vill vara som alla andra

Saker som sonen märker att "alla andra" gör, men inte han.

Han har ett par vänner osm han står väldigt nära. Alla har de varsin uppgift i hans liv att fylla. Utan att de vet om det själva, kan man säga.
Han har två killar som han går på gymmet med. En är i första hand, en finns i andra hand.
Han har en kille osm han åker till stan med. Där har det iochför sig börjat svänga en aning till att gymkompisen funkar bra också. För när han och gymkompisen åker till stan så har de hittat sina favvobutiker som de båda gillar. Kopplat självklart till träning. Och sen äter de alltid på samma ställe.

Han har en kompis som han spelar golf med.
Han var den som han kunde åka in till stan med förut, innan gymkompisen började hänga med. Men med golfkompisen så behövde han anpassa sig en smula för vilka affärer de skulle gå på.

Och sen fonns de två killar till som är lite "hang arounds". Såns som finns, men som han inte umgås med, annat än när de ses allihopa för en Fifa-kveäll tex. Men som han numera tackar nej till, för det tar alldeles för lång tid.

Det alla dessa vänner har gemensamt är att de är vakna väldigt länge på kvällarna och de sover väldigt länge på morgnarna. Vakna på kvällarna är de vare sig det är helg eller vardag eller lov. Sover länge gör de på helger och lov.
Våran kille går alltid och lägger sig senast 22 och går upp absolut senast 8, om det är helg eller lov. För han mår bra av isn stabila dygnsrytm som han säger själv.

Häromkv'llen sa han:
"Nä, nu ska jag vara uppe så länge jag kan. Mina kompisar är ju uppe ända till typ midantt eller längre ju!"
Gör det, svarade jag.
När klockan var ca 22.20 gav han upp.
"Nej, jag orkar verkligen inte längre."

Och när han vaknar på morgonen har han otrolig svårt att bara ligga kvar och gosa under täcket. Han går alltid upp. Oavsett. Jag har försökt att få honom att kanske ligga kvar en stund. Försöka att kanske somna om.
Och han försöker. Men att somna om är ju stort omöjligt.
Men läs lite i dina tidingar, säger jag.
"Men hallå, det går ju inte. För det är tidningar jag ska läsa på kvällen. Då kan jag ju inte läsa dem på morgonen."

Såklart inte.
Tänkte inte på det bara.

Många små, små för oss värdlsliga ting är för honom så enormt tankekrävande och annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar