tisdag 9 september 2014

Det syns inte utanpå det som sliter inuti

Hela eftermiddagen har sonen, jag o maken suttit och pratat syfte, skolgång och framtid.

Maken har inte förstått alls hur viktigt det är för sonen att förstå just syftet med det som ska göras. 
"Ja, men det är ju bara att tala om vad syftet är då då. Så fattar han ju!"

Han har inte förstått att det är just det som är en av sonens svårigheter. Han hör vad vi säger. Men kan inte förstå vad vi menar. För han kan inte för sitt liv begripa varför han ska sitta i skolan och slösa så enormt med tid på helt onödiga saker. 

Maken har frågat och sonen har försökt svara. Han lackar ur när pappa inte förstår. Bara säger "jaja, jag vet vad du ska säga…det är bra därför att….du behöver lära dig det här därför att…..jag vet det….men jag förstår inte varför det är bra!! Jag behöver inte kunna de här 30 glosorna för jag kommer aldrig i hela mitt liv använda dem när jag kan använda de ord jag redan kan!"

Maken vill få sonen att förstå att syftet med skolan är att kunna få jobb när han blir stor. Och då säger jag att det är just den vetskapen som stressar sonen ännu mera, då han inte orkar med skolan. Vilket leder till att han är rädd för att aldrig få jobb och vilket ytterligare leder till känslan av att han inte får en ärlig chans att visa vad han egentligen kan. Och därmed har vi känslan av utanförskapet och diskrimineringen där igen. Och känslan av att vara en sämre sorts människa gör sig mer och mer påmind.

Sonen är nere på detaljnivå och behöver verkligen ett syfte som han förstår för att överhuvudtaget kunna känna sig motiverad för att göra saker och ting. Vilket i slutändan leder till att mycket av hans liv går åt till försöka förstå det vi andra bara tar för givet att alla fattar.

Så att få sonen motiverad att gå i skolan pga att lättare kunna få jobb i framtiden känns helt uteslutet egentligen då sonen själv är nere och petar i varför han ska läsa noveller. Och om han mot förmodan nångång skulle förstå varför han ska läsa de där novellerna, så kommer frågan iallafall omedelbart tillbaka på nästa kurs då det är nåt annat som han inte förstår varför han ska lägga onödig tid och kraft på just det.


Så håller det på. Hela tiden. Varje dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar