torsdag 4 september 2014

Vad är syftet?

Qb-testet i  morse klarade sonen galant och fick mer än godkänt. Så han är ok att köra bil ett år till.  Så otroligt skönt. Tills det är dags att köra upp ska nog ett till intyg skickas in.

Annars kom sonen hem idag från skolan och berättade att han nu har gått i skolan i ett par veckor och inte "lärt sig ett skit". Han satte sig i soffan och jag bredvid. Och sen kom det.

Matten - "Jag säger inte att matte är onödigt, men jag vill att läraren talar om för mig när jag nån gång ska ha nytta av det vi räknar just nu, för jag förstår inte när jag ska använda det."

Svenskan - "Att läsa noveller som jag inte förstår ett skit av och sen analysera det jag inte förstår är totalt bortkastad tid. Varför ska jag hålla på att analysera en fyra sidors novell? Vilket syfte har det? Lär mig inget av det."

Spanskan - "Vi har muntliga övningar men det går sådär när ingen förstår vad vi ska göra. Jag förstår spanskan men förstår inte varför vi ska hålla på och prata med folk man inte känner. Det blir bara så ryckigt och pinsamt."

Psykologi - "Det enda ämnet som känns ok."

Engelskan - "Ingen annan kan prata så bra som jag gör, så det ger mig absolut ingenting att prata med folk som är sämre än jag."


Det här med att förstå syftet till det han ska förväntas göra är nyckeln till det mesta för våran kille.
Och förstår han då inte det syfte som menas, så blir det en otrolig uppförsbacke att ta sig uppför.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar