fredag 16 september 2016

tablettform istället för kapslar

Det här med mediciner.

Sonen har ätit melatonin i flera år. För våran familj, och framför allt för sonen, har det varit guds gåva till mänskligheten. Verkligen.

Dessa kapslar har varit licens beprövade och varje år har vi fått ansöka från behandlande läkare ett intyg och en förfrågan om en licensmotivering för att sen ge det till apoteket som i sin tur skickar detta till läkemedelsverket.
Sen har vi hållit tummarna och hoppats på ett godkännande varje år. Har hittills inte varit några som helst problem för oss att få det här utskrivet. Däremot har det ibland tagit otroligt lång tid för läkare att skriva ut det. Vi har fått ligga på och vi har fått påminna och vi har ringt massa gånger.
Ingenting kommer enkelt så att säga.

Nu var det dags igen.
Licensen går ut nu i september och jag var på läkaren redan i somras för att skriva en ny motivering.
Ingeting har hänt. Jag ringde även för två veckor sedan. Och fick svaret av en sköterska då det är omöjligt att få prata med läkaren själv, att han tänker inte skriva ut nån motivering då samma medicin nu finns i tablettform och inte är licnensbeprövat. Men han hade iallafall skrivit ut ett nytt recept på just dessa tabletter. Men det var inte det jag hade bett om. För recept hade vi redan. På kapslarna.

På apoteket beställde jag dessa kapslar och efter nån vecka får jag beskedet att de har inköpsstopp på dessa kapslar. De får bara köpa in tabletterna.

Så nu har jag beställt såna istället.
Inget kommer enkelt.
Så att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar