tisdag 29 januari 2013

Glädje

För mig är ren glädje de gångerna när lämningen på morgonen av min 15 åring går bra. När han hoppar ur bilen och säger ett enkelt "Hej då mamma, ses sen".

Den känslan av glädje går knappt att beskriva. Knappt ta på. Men den känns. Ända in i märgen. Rakt in i systemet och landar mjukt i hjärtat.

För mig är ren glädje de gångerna när samma kille hoppar in i bilen efter skolans slut och har nåt roligt att berätta. Om nåt som har hänt under dagen. Tex nån som har ramlat av stolen eller tappat ett glas i matsalen. Eller nåt som nån har sagt.

Att höra sonen då. Att se honom då. Det är så härligt att hjärtat bara flödar av kärlek.

För mig är ren glädje den gången när sonen berättar att han lyckas vara med på hela idrottstimmen. Stoltheten när jag vet hur han kämpar mot  den höga volymen och det stoj som en idrottstimme innebär.

För mig är ren glädje den gången när jag får ett sms där det står att han fattar fysiken eller matten. När jag vet hur han verkligen har slitit med just de uppgifterna.

Det är sån där lyckans glädje att tårarna bara kommer.

För mig är ren glädje när läxorna bara görs utan ledsamheter. Utan att pennor och sudd flyger genom rummet.

För mig är ren glädje när vi skrattar högt tillsammans. Med varandra. Värmen.

För mig är ren glädje när kvällen kommer och jag har känt det där sköna flowet under dagen. När man liksom flyter och endast går två steg fram och inte behöver ta ett bak hela tiden.

För mig är ren glädje när maten slinker ner.

För mig är ren glädje när vi kan sätta oss i soffan till kvällen och känna lugnet hos var och en. En underbar stund av samhörighet.

För mig är ren glädje när sonen går och lägger sig när det är dags. När han läser en stund, släcker lampan och somnar helt av sig själv. När jag vet att han somnar med ett lugn i sitt sinne.  Där oron inför morgondagen känns som bortblåst.

All denna glädje är i och för sig blandad med en känsla av lättnad samtidigt. Glädje och lättnad i en skön, härlig och skör kombination.

"Mår barnen bra så mår jag bra" finns det många föräldrar som säger. Och nog ligger det nåt i det faktiskt. Sedan för att just må bra är sätten väldigt olika för alla människor.

Medan vissa behöver åka jorden runt för att må bra, mår jag som bäst med en glädjefylld lämning på morgonen helt enkelt.

Vad är glädje för dig?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar