tisdag 22 januari 2013

Tillägg till förra inlägget

Tack vare mitt förra inlägg har jag fått svar på vissa frågor jag hade.
Dessa sociala medier är ju ett fantastiskt verktyg när man söker hjälp och information.

Ett stort tack till alla inblandade.

Begreppet "särskola" finns endast för elever som har någon form av utvecklingsstörning. Vilket inte alls är fallet för oss.
Alltså inte aktuellt för våran del.

Och så hade jag en undran vad gäller skolans olika skyldigheter och rättigheter vad gäller grundskolan samt gymnasiet. Är det samma när skolplikten faktiskt slutar vid 16 års ålder och skolan liksom blir frivillig.
Ja, det är det, har jag idag fått erfara. Alla skolor har skyldighet att se till att alla elever få den adekvata hjälp de behöver. Oavsett grundskola, gymnasium eller högskola.

Jag har också lärt mig att skolpengen är högre för barn med diagnos och den pengen följer automatiskt med eleven till den sökta skolan.
Och det var ännu en fråga som jag och maken har pratat om. Vi har varit lite rädda över hur öppna vi ska vara mot rektorer i fråga om sonens diagnos. Och kanske släppa den nyheten när han väl har kommit in. Vi har varit lite rädda för att de då bara ska se alla kostnader som en sådan elev drar med sig. Men om skolpengen är dubbelt så hög för en elev med diagnos så behöver vi ju inte alls tänka på det sättet.

Klockrena svar har jag fått.

Kärlek till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar