lördag 1 februari 2014

Lördagsmys

Maken är ute på grabbkväll med sina vänner.
Lillebror är hos en kille i fotbollslaget och ska spela tv-spel typ hela natten. Honom ser jag nog inte förrän i morgon när jag ska köra in honom och polaren till träningen vid 14 tiden.

Det är således jag och storebror hemma. En lördagkväll bara han och jag.
För några dagar sedan kom jag med förslaget att vi kanske kunde gå ut på en restaurang som han skulle få välja, för att sen gå på en bio som han skulle få välja.

Men det kom direkt ett absolut NEJ på dessa förslag.
"Mamma, då känner du inte mig tillräckligt väl egentligen!", svarade han bara.
"Jo, jag känner dig väldigt väl", sa jag till honom, "jag undrade bara om vi kanske skulle kunna vidga vyerna en aning?"

Hans förslag tillbaka blev:
"Vi kan titta på film hemma och vi kan äta nåt gott här hemma".

Jajamänsan, det kan vi.
Vilken film vill du se, frågade jag.

"Vi kan se Svensson Svensson, den är bra!"

Det är alltså en film som vi redan har sett tusen gånger. Från tv-serien med samma namn. Innan han somnar så tittar han ofta på ett avsnitt från just den serien. Om och om igen. Han kan alla avsnitt utantill.
Den filmen ville han alltså se som lördagsmys ikväll. När han själv får välja.
Så tråkigt om ni frågar mig.
Men vad gör man inte.
För sina barn.

Men så plötsligt så såg han på en trailer om en annan film som skulle gå ikväll.
"Sommaren med Göran".
Den kunde han tänka sig att se.
Så 21.30 är det den som gäller här hemma hos oss.
Då kommer jag att sitta i soffan med  min 16-åring. Med läsk som har stått i kylen annars går den inte att dricka.

Snacka om att livet sker på hans villkor.

Men det är egentligen inget svårt val från min sida. Eftersom han kämpar och sliter så himla mycket varje dag, för att kunna överleva i den världen som ganska så ofta inte har förståelse för just honom och hans behov, så är han så värd att få vara hemma med det som han känner sig trygg i och trygg med.
Allt för att hinna återhämta sig en smula för att kunna ta sig an dagarna som kräver all hans kraft.

Kärlek.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar