onsdag 12 augusti 2015

Ännu mera mail från rektor

Vi har diskuterat de olika alternativen för sonens schema.
Det lutar åt ett som han känner skulle passa bäst.
Med sin bästis Nicklas, i samma grupper. Utan att för den skull Nicklas ens har en aning om att det redan är förutbestämt vilken grupp han ska tillhöra. Det är sånt han aldrig kommer att få vetskap om och det inget han nånsin ens behöver veta.

I år 3 på gymnasiet ska man läsa 800 poäng. Sonen behöver endast läsa 650 då han redan har läst alldeles för många kurser pga sina spanskatentor.
När vi har schemat i våran hand och kollar igenom hans lektioner samt alla klockslag och nån enstaka håltimme så ser det här schemat väldigt enormt naket ut. Han går i princip i skolan mellan 10-14 på dagarna. Ett eller två ämnen ska han dessutom få läsa på distans. Däremot kommer det stora gymnasiearbetet ta mycket tid i anspråk hemma.

Efter att ha slitit i skolan i nästan 12 års tid kan man ju se detta som belöningen. Korta dagar. En enda håltimme. Få läsa på distans. Få ett extra stöd i det stora gymnasierarbetet av Mr Bibblan som han har fått mycket stöd av även under tvåan. En rektor som anpassar. En rektor som vill göra skillnad. En rektor som gör allt för att killen ska ta studenten från hans skola i vår.

Detta låter ju kanon.

Finns dock några men. Så klart.
Med dessa korta dagar följer ju då en hel del fritid.
Vad ska han hitta på då?
Han som avskyr fritid när han inte har nåt planerat.
Och hur i hela friden ska vi kunna planera nåt varje morogn samt varje eftermiddag?
Om han inte får träna ihjäl sig?

Nu ska han ju göra Klassikern innan han fyller 19 har han som mål och då behövs det ju tränas inför alla dessa moment. Men ni förstår hur jag menar?

Skolan förstår även detta problem och har då kommit med förslaget om att ansöka om sk "utökad skolgång". Och det kan ju i första skedet verka helt urbota dumt när han äntligen har fått ett så underbart schema och kanske behöver vila hjärnan en smula. Och då kan man ju undra var själva belöningen blev av det?

Men vad är då Utökad skolgång?
Jo, i vårt fall handlar det om att sonen får välja från alla alternativ från de Individuella kurserna.
Han har fritt spelrum och kan välja vad han vill. Dessa lektioner är under den tiden han har spanska 5 men eftersom han ska läsa det på distans så kan han ju göra spanskan när han vill.
Med Utökad skolgång skulle sonen alltså göra 200 poäng mer än alla andra under år tre.
Vilket betyder attt han vid eventuell ansökan till högskola senare har lite större möjlighet att komma in.

Han har inte bestämt sig ännu.
Varken för om han verkligen VILL göra detta eller om iså fall vilket ämne.
De ämnen han väljer emellan just nu är Träningslära eller att läsa ett till språk, typ Mandarin 1.

Frågan är bara vad han ska göra om han väljer att inte läsa ett ämne till?


1 kommentar: