söndag 11 oktober 2015

Det här när inte kroppens egna värmereglage är som vanligt

En helg i stugan.
Uppdraget var den här helgen att få upp den nya flytbryggan på den nya fasta delen. Allt för att isen inte ska få vinna över den under vintern.
Så med grabbarnas starka muskler och med en otroligt envis make så kom ett halvt ton brygga upp så himla smidigt.

För att få upp allt detta så var några tvungna att vara en hel del i vattnet. Och med en kille som har svårt det här med att reglera sin egen kroppsvärme ( ett av kriterierna för just aspergers är att inte ha nån känsla för värme alternativt kyla, i vårt fall är det kyla, han fixar inte värme),  så hade vi en som var frivillig i vattnet hela tiden. Han har varit guld värd i arbetet, men det vi inte tänkte på var just att han faktiskt inte har känslan för hur kall hans kropp faktiskt blir.

Lillebror var också i vattnet ett tag. Men han som normalstörd, klev upp ur vattnet när det kändes lite för kallt. Han virade en handduk om sig medan han väntade på nästa tur i havet. Storebror funkar inte på samma sätt. Han var i vattnet i stort sett hela tiden. Han hade bar överkropp för "det spelar ingen roll om jag har tröja eller inte", han känner inte nån skillnad iallafall.

När allt var klart och vi äntligen skulle få lite mat i magen så kunde han knappt gå ordentligt. Han var så kall i sina fötter att han knappt kunde gå. Ovh han gick omkring i endast kalsongerna. Vi bad honom at tklä på sig, men att ha kläder på resten av kroppen värmer väl inte fötterna?

Hans fötter var alldelels vita.
Sen fick jag sitta med hans fötter i mitt knä och som jag gnuggade hans fötter med mina händer, han fick ha sina fötter mellan mina lår, filtar. Tillslut fick han även ta ett kroppsvarmt fotbad. Det hjälpte. Färgen kom tillbaka. Och värmen kom tillbaka.

Vi lärde oss nåt nytt även denna dagen!

2 kommentarer:

  1. Stor igenkänning på den :)
    Min dotter avskyr när det är för varmt, så har det alltid varit. På förskolan slet hon av sig ytterkläderna så fort hon fick chansen, hon tyck aldrig ha fattat det där med "rätt kläder" för säsongen s.a.s.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej Anonym! Precis så har vi det med. Är det varmt åker kläderna av på direkten. Han har på sig shorts så fort solen visar kan man nästan säga. Annars tål han inte solljuset. Solbrillor på mest hela tiden när han är ute. Och det är jätteviktigt. Glömmer han dem kan vi inte ens vara ute. Han får huvudvärk och det rinner ur ögonen hela tiden.har ingen känsla för när man vanligtvis börjar ha på sig ytterjacka eller långbyxor på hösten.
      Stor kram till dig från mig

      Radera