torsdag 15 oktober 2015

En tuff dag som övergick i en tuff kväll

Det syntes och märktes på honom redan när han kom hem från skolan igår.
Ingen bra dag. Alls.
Han var låg och han var på hugget.
Men mest bara tyst.

När alla hade gått och lagt sig, när bara han och jag satt kvar i soffan. Och klockan är alldeles för sent att börja orka prata egentligen. Då kom hela frustrationen ut. Allt på en gång.

Om hur tufft det sociala i skolan är för honom. "Jag hatar det!", sa han flera gånger.
Om hur svårt och obegriplig svenskan är.
Om att hela dagen i morgon, läs idag, var helt onödig eftersom han inte skulle lära sig nåt över huvudtaget. För träningsläran som han skulle ha på morgonen kunde han redan, samt att den lektionen skulle innehålla squash på racketcentrum i stan, samt att det betydde ombyte och dusch och att vara nånstans som inte tillhör vardagen.
Han berättade återigen hur mycket energi det tar för honom att använda sig av nycklar under dagen. Han gillar det inte. Han har knappt tagit i en nyckel sen han var liten. Men sen han fick skåp i skolan har han liksom varit tvungen.
Han känner att det är för jobbigt att ha på sig jeans i skolan och det tar otroligt med energi.
Han pratade återigen om hur han upplever att han inte får nån anpssing överhuvudtaget i skolan, bara på spanskan som han får läsa på distans men som dock är ett ämne osm han till och med läser extra. "som jag inte skulle ha egentligen ens".

Det här att jag bara dagen innan hade kontakt med hans engelska lärare om att han skulle få gör aprovet på en annan tid än övriga i klassen hade han redan glömt bort.
Att han har ett schema som guld värt har han visst också glömt bort. Samtidigt förstår jag honom, på lektionerna är allt precis för honom som för de andra.

En kväll som avslutades med hans egna tankar om sin egen framtid,
vad händer med mig efter skolan? Jag kommer aldrig kunna ha på mig jeans varje dag i hela mitt vuxna liv.

Jag har väntat på den här reaktionen. Jag har vetat att den skulle komma. Nångång.
Men hur förberedd jag än är så är det så jäkla jobbigt varje gång den kommer.
Det suger ur all kraft från mig och dränerar mig på alla energi jag har.

Och jag förstår att det är jobbigt i skolan för honom.
Men.
Som jag har skrivit om förut.
Nu har sommaren övergått till höst. Värmen har bytts ut mot lite lyliager luft. Det har blivit mörkare ute.
Aktiviteterna har förändrats här hemma. vi gör inte samma saker som när det är sommar.
En förändring som han reagerar på mer än vad man kanske kan tro.
Precis som han gör även när dagarna börjar bli ljusa och kylan övergår till värme när våren kommer.

Idag är en mycket bättre dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar