måndag 27 juni 2016

Sonens första tre timma på sitt sommarjobb är nu avklarade

I morse körde jag sonen till sin första arbetsdag på sitt sommarjobb.
Klockan 07.00 var det samling i utkanten av stan för alla sommarjobbare och sedan skulle alla placeras ut på sina respektive ställen.

Hans erfarenhet av att sommarjobba är inte den bästa efter förra sommaren då han endast med nöd och näppe klarade av den första dagen. Sen ringde vi återbud resten av sommaren. Och hans tjänst gick förhoppningsvis till nån annan.

I år gör han ett nytt försök.
Han har inte velat prata om det över huvud taget.
Igår kväll var han som han brukar när det är lite för tufft och lite för jobbigt. Han var otrevlig, bitsk i sina kommentarer och allmänt vass i tonen.

Han tog sina melatonin extra tidigt på kvällen för att riktigt känna att han hann bli trött innan det var dags att lägga sig.
När det var läggdags gick han ner. Och sen hörde jag inget mer. Läget verkade lugnt. Däremot hade jag sanslöst svårt att somna i stället.

I morse som sagt åt han frukost. Jag fick dock bre hans smörgåsar. Ett tecken på att hans energi går åt till nåt annat.

Jag har tagit semester den här veckan för att kunna vara nära till hands för hans skull. Och behövs jag inte så har jag en vecka för mig själv helt enkelt när alla andra tre i så fall jobbar. Och den tanken är också jobbig för sonen. Att veta att jag är ledig när han jobbar. Så min tanke som var för hans skull från början, blev en smula jobbig för honom.
Han känner att det är lite jobbigt att att bli vuxen helt enkelt. Han vill att det ska vara som det alltid har varit, att hela familjen ska fira semester tillsammans alla veckor. Från och med den här sommaren blir det mesta annorlunda faktiskt.
Och han får ta ytterligare ett stort steg in i vuxen världen.

Nu har han iallafall varit på jobbet i snart tre timmar. Via sms har jag fått reda på att än så länge känns allt ok.

Så här sa hans lillebror förra veckan:
"Mamma, brorsan behöver verkligen fixa det här jobbet. Hur ska det annars gå för honom i framtiden? Vilket jobb ska han kunna ha om inte det här heller funkar?"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar