tisdag 5 november 2013

Bättre dag

I natt har vi alla kunnat sova ordentligt iallafall.
I våra egna sängar.

Madrassen som jag har sovit på i lillebrors rum under ett par nätters tid står fortfarande startklar och redo att användas om ifall att det skulle behövas snart igen.
Han har behövt prata och åter prata.

Igår följde jag med lillebror till skolan för att prata med lärarna om hans upplevelser.
Klassen tog upp det  och jag satt utanför i hallen och väntade om jag skulle behöva rycka in och trösta.
Samtalen i klassen gick bra och jag kunde till slut åka hem.

Och lillebror orkade vara kvar i skolan hela dagen. Han ringde efter ett tag och berättade att engelska läraren hade tagit honom åt sidan under lektionen för att kunna prata med honom. "Och hon lyssnade jättebra", sa han. Så underbart när vuxna finns närvarande. Jag blir så varm i hela hjärtat när det finns människor som vill hjälpa. Som tar sig tiden. Som vågar prata om sånt som inte är vidare värst lätt.

Under eftermiddagen när jag åkte till jobbet för att jobba kväll så hade maken ringt in farfar som kom och höll lillebror sällskap. De hade haft en väldigt fin stund ihop. De hade suttit i soffan och kunnat prata om allt. Ännu en vuxen som tog av sin tid. Fantasstiskt..

Även min mamma och vår granne fanns med på ett hörn igår eftermiddag. Mamma erbjöd sig att komma över men som jag avböjde.  Hon har så långt att åka och det handlade bara om nån timme innan maken skulle komma hem.

När hon satt där hemma på sin kammare så kunde hon i vilket fall som helst inte sluta tänka på lillebror. Samtidigt som hon inte ville liksom ringa och tjata på honom. Då kom hon på den briljanta ideen att ringa till våran granne som hon har lärt känna. Hon bad grannen om hon hade tid, att gå över till oss i skäl för att fråga om "en kopp socker" och samtidgt se hur han mådde.
Grannen hade tid och sprang genast över.
Hon plingade på och såg att farfar var här. Sen gick hon hem till sig och ringde och berättade att läget var lugnt.

Ännu fler vuxna.

Jag är så tacksam!!

Idag är en mycket bättre dag för oss alla.


2 kommentarer:

  1. Vad är det som händer hos er? Har det hänt storebror något? Jag blir lite orolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Det har inte hänt vår familj något. Men det har hänt enormt tragiska händelser i vår närhet den här helgen.....som har påverkat vår familj på olika sätt. Storebror vill inte prata om det överhuvudtaget. Lillebror behöver prata.
      Idag mår vi lite bättre än igår. Det går åt rätt håll. <3
      Tack för din omyanke, MOnica.

      Radera