onsdag 14 maj 2014

Magplask

Måndag och tisdag har flutit på i ett ganska skönt flow.

 Hos oss betyder det två dagar utan några större ångestpåslag. Bara lite illamående på morgnarna innan skoldags. Och det betyder även att det inte var en stor katastrof igår när han berättade om hur deras schema ändras från dag till dag nuförtiden när det är nationella prov både för honom själv och andra klasser.
Han behövde bara lite stöttning och att jag mailade hans lärare om saker och ting.

Idag kom magplasket.
 Ett rent och skärt magplask som ger svid och smärta, svallvågor och efterdyningar.
Och det kändes redan i telefonsamtalet jag hade med honom tidigare under dagen idag.
Där och då började även mitt hjärta att pumpa en aningens snabbare och hjärnan gick igång på alla cylindrar. Redan då startar mitt system för att hitta en strategi för att orka stå lugn. För att orka vara plexiglaset som står runt honom när det blåser som starkast.

Idag har han haft tre prov.
Natioenllt prov i engelska under tre timmar.
Naturkunskap som är absolut det värsta ämnet han vet.
En svenska redovisning och inlämning på ett arbete som pågått under ett par veckors tid.

Samt att det i morgon är en sk "kickoff" inför år 2 till hösten. Två nya tjejer ska presenteras i klassen och allmän info. Låter inget konstigt i min värld om jag fick bestämma, men i min sons värld är det nåt som slukar energi för honom. Redan innan den ens har börjat.
Och så börjar utegympan i morgon. Av nån outgrundlig anledning så avskyr han den sortens idrott.
Kan bero på att de då behöver byta ställe och ha idrotten på en annan plats.

Och så är det spanskan i morgon där hans lärare lämnar klassen efter att ha satt igång dem, eftersom hon behöver ha nationellt prov med en annan grupp. Och lärarlösa lektioner är inte optimalt kan man säga. Det blir rörigt och ngenting blir ordentligt gjort.

Jag fick hämta honom i skolan när han slutade idag.
Hela han var som en urvriden trasa.
Det var bara att börja torka upp. Börja samla ihop honom. En lite bit i taget.
Jag var förberedd.
Har gjort det så många gånger.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar