söndag 1 juni 2014

Det gick så bra!

Efter att ha satt på mig lite ny och fräsch mascara tog jag bilen och åkte ner till matchen. Man kan säga att den gamla maskarna var rätt utsmetad över hela ansiktet.

Väl nere på Vallen så mötte jag ett förädrarpar, som är föräldrar till en kille som har varit en av de mest populäraste killarna genom hela grundskolan. En kille som trots sina ynka 17 år har varit med om en hel del redan här på jorden.

I vilket fall som helst så tog den pappan till orda.
- Hur är det med XXXX? Macke kom hem och berättade vad han sa förra veckan efter träningen.

Och jag blev överraskad över min egen reaktion.
Jag blev glad. Jag kände en värme och en glädje över att denna pappan vågade ta kontakt. Att han faktiskt vågade prata, ställa frågor. Han ställde många frågor. Många bra frågor. Och jag försökte svara så gott jag kunde. Utan att bryta ihop. Hans fru tyckte nog att det var en aning svårare. Hon försökte hon med, men det gick inte lika naturligt.
Pappan fortsatte:
- Ungdomar idag är så enkla egentligen, det finns ingenting som är så att säga konstigt eller annorlunda. De har så många kompisar som jobbar med olika saker. För Macke var det inte konstigt. Han tycker det mest är tråkigt att XXXXinte kan vara med på matcherna när han är den bäste.

Sen satt vi och pratade en stund. Så skönt. Som den mest naturligaste sak i världen.

I paus kom en annan mamma fram. Hon visste om det hon med. Och hon berättade att även deras son går hos en psykolog. För han har också panikångestattacker emellanåt. Han gillar inte för stora folksamlingar.
Hon var också väldigt lätt att prata med.

Efter matchen gick jag fram till den första pappan. Jag ville tacka honom för att han tog sig tid och prata. Samt det viktigaste - att han vågade komma fram. Och faktiskt prata om det som är lite svårt. Jag sa till honom att det betyder väldigt mycket för mig.

Han blev glad över att jag blev glad.

Så enkelt.
Nu är det ute.
Nu har sonen bestämt sig.
Nu är det bara för oss andra att hänga med.

Och den första stunden gick hur bra som helst.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar