tisdag 5 mars 2013

Vilken dag det blev!

I måndags, igår alltså, höjde vi dosen på inrådan av sonens läkare från 54 till 72 mg av Consertan.
Idag är det andra dagen med den nya dosen och jag hämtade en väldigt uppåt kille i skolan idag.
 Som dessutom på eget initiativ kontaktade sin  engelska lärare igår via mail på kvällskvisten för det var "några grejer som han behövde få förklarat för sig".
Och dessa lärare på skolan är otroligt effektiva och snabba på att ge svar på mail. Efter en kvart hade de bokat ett möte till idag efter skolan.

Och på måndagar efter skolan har han extra möte med sciense läraren, som han igår satt med i exakt 48 minuter efter ordinarie skoltid.

Så två extra lektioner de två första skolagarna efter lovet har det blivit. Och trots detta var det en en glad kille som hoppade in i bilen.
Vilket i sin tur gjorde mig lika glad. Om än ännu gladare.
Han till och med berättade för mig att denna engelska lärare är på väg att bli skolans bästa lärare "för han är så positiv hela tiden och han säger alltid att jag jobbar på bra. Och om jag kommer på ideer säger han aldrig att de är fel eller dåliga, men vi resonerar alltid och tillslut har vi en gemensam lösning iallafall".
Tror ni hela mitt hjärta bara smälter.

Sonen berättade även att han idag har gjort upp en egen plan för de tre olika engelska läxorna som ska vara inlämnade på olika datum nu i mars. Och jag bara häpnade när jag hörde vad han hade kommit fram till för det här är just det som har stressat honom nästan allra värst. Långa läxor över tid, och inte ha förmågan att kunna strukturera upp dessa i en vettig takt. Där har vi alltid behövt hjälpa honom. I alla nio år i skolan. Vad han ska göra när osv.

Idag hände något!

Är det pga av höjningen av dosen?
Är det pga en dag som är bra bara?

Efter hämtningen i skolan åkte vi direkt till simhallen. Vi hade packat badväskorna redan imorse så de låg klara i bilen.
När vi hade bytt om och var på väg ner i plurret så blev vi stoppade av en badvakt. Hon berättade då att killarnas badshorts är förbjudna att bada i i det här landet. Här i landet måste alla killar ha de vanliga sk badbyxorna, typ Speedos tighta sort.
MIna killar bara stirrade på henne och trodde hon skojade. Men icke.
"Alla amerikaner kommer också i likadana shorts som ni", sa hon.
Och så vi svenskar, svarade vi. Vi fick iallafall tillåtelse att simma för den här gången.

Efter simningen tog vi en repa förbi Mc Donalds och tog med oss mat hem.
Nu sitter storebror vid sitt skrivbord och gör läxor. Utan tjafs.
Lillebror ligger på golvet i sitt rum och gör sin matteläxa. Utan tjafs.

Vilken dag det har varit!


1 kommentar:

  1. Sonen din är fantastisk. Likaså hans ödmjuka och förstående mamma. <3 ILY

    SvaraRadera