tisdag 22 september 2015

Hur tänkte de egentligen?

Den här spanskan.
Det går åt väldigt med energi med denna spanska kan jag säga. Så mycket diskussioner här hemma.

Det som lät så himla bra i våras. Sonen skulle få läsa spanska på distans för att slippa gå till en annan skola till en helt ny grupp för att ha den lektionen.
Avlämnande lärare, mottagande lärare samt rektor var helt på det klara med detta. Och det var ju deras initiativ från början till slut.

Sonen och hela vår familj gick på sommarlov med en känsla av lugn.

Sommaren gick. Skolan började igen.
Och plötsligt hade sonen med sig ett kuvert hem. Full med spanskauppgifter.
Han som inte har lyssnat eller pratat spanska sen i juni.
NU förväntades det att han skulle klara detta på egen hand. Han hade två-tre veckor på sig. Sen skulle det lämnas in.

Sonen öpppnde kuvertet.
Förstod absolut ingenting.
Läs texten och svara på frågorna.
Han förstod inte ens texten.
Gruppen som har spanska 5 är alltså elever som har läst spanska länge. I flera år. Som till och med har bot ti Spaninen ett par år.
De pratar i princip flytande spanska.
Sonen har läst spanska i två år.

Han känner sig väldigt orolig över detta.
Han har redan kommit efter resten av gruppen och han har inte lärt sig ett dugg.

När vi har påtalat detta för mentor som även är hans avlämnande lärare i spanska och som dessutom är den som ska hjälpa honom lite är det tänkt så har hon bara sagt:
"Ja, jag förstår att det är svårt. Spanska 5 är en tuff kurs. Det måste man räkna med."

Och ja! Det räknade vi verkligen med. Men vi räknade även med en viss form av support. Vi räknade med att lärare och rektor hade arbetat fram en plan som skulle följas. Vi har fått en planering om när proven ska vara. Det är det enda.  Men hallå!

Vi hade inte räknat med att sonen skulle få ett kuvert med uppgifter och sen bara:
"Lös situationen! Kom tillbaka när du är klar"

Så idag ringde jag lärare igen.
Satte ner foten ännu tydligare:
"Ni kan ju inte komma med ett sånt här förslag om att läsa på distans och sen inte ha en färdig plan hur det ska lösas. Ni kan inte kräva att sonen ska leta efter texter på nätet alldeles själv och hitta nån random och sen plugga på den. Han behöver en stående tid med en lärare där han kan få genomgång av det som förväntas att han ska klara av. Han behöver veta att det finns nån att ringa vid behov, eller maila. Han behöver ha tydliga ramar och regler över hur ni har tänkt er detta. Framför allt behöver ni ha en plan över hur det här ska skötas. NI behöver kontakta rektor och komma upp med ett förslag och sen återkomma så fort ni kan!"

Det tog två timmar. Sen kom ett mail.
En stående tid är klart. Eventuellt två tider om behov finnes.
Det som läraren inte var sugen på när jag pratade i telefonen med henne för "då får ju jag som en hel kurs extra att hålla i och det är ju inte meningen".

Vi är på väg iallafall.

Annars diskuterar vi även detta stora Gymnasiearbete som alla treor ska göra.
Vad ska han skriva om ?

Och så denna Svenska där han ska läsa skönlitteratur och böcker som han inte förstår ett dugg av. Nu är det Karin Boye som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar