måndag 23 november 2015

- 6 grader ute och det här att inte känna av kylan

Sonen var som vanligt på väg till sitt P-00 träning.
Det har blivit riktigt kallt och minusgraderna har slagit till ordentligt.
I morse var det - 10 hemma hos oss.
Nu ikväll var det "bara" - 5.

Han började sin packnings- och påklädarprocedur en stund innan det var dags att åka. Efter fotbollsträningen ska han vidare till gymmet med sin kompis. Vilket betydde att han även var tvungen att packa ner sina gumkläder i väskan. Vilket i sin tur blir ett moment ytterligare att tänka. Vilket kan bli oändligt svårt  och jobbigt. Vad ska användas? När ska det användas? Hur mycket ska jag ha med mig? Och han vill inte ha allt i en enda röra i sin väska. Hur ska han hålla det sorterat tills det är dags för användning?
"Mamma, jag tycker det är svårt det här med att hitta rätt kläder när det är så kallt ute!"

Ja, jag vet det. Eftersom han ALDRIG fryser så är det här ett återkommande problem.
Samtidigt som han ALLTID vill ha samma kläder på sig när det är dags för fotbollsträning, jackan där det står Coach på ryggen. Och då måste han ha byxorna som liksom hör ihop. Och dessa kläder är vindkläder. Inte vinterkläder.

I somras tänkte han ha samma kläder när det var 25 grader varmt också. Då fick vi honom att ändra sig till t-shirt och shorts.

Ikväll tog han på sig detta vind-ställ. Ingenting under byxorna, endast en underställ tröja under jackan.

Jag fångade honom och berättade att detta är enbart vindställ, inte vinterkläder. Att han som tränare inte kommer att röra på sig lika mycket som sina killar under träningen.
Jag var alltså tvungen att ge honom en tydlig förklaring till varför det inte skulle funka med bara det han hade tänkt sig.
Självklart blev han en smula besviken och en aning sur på mig för att jag la mig i det han redan hade bestämt. Men där anser jag att jag som vuxen måste lägga mig i. Vad tycker ni? vad hade ni gjort? Hade ni låtit honom märka det själv så att säga?
I det här fallet vet jag ju redan att han inte känner av kylan. I höstas höll han ju på att förfrysa sina fötter när vi tog upp bryggan.

Jag fick honom att till slut byta till sin vinterjacka, att sätta på sig ett par underställbyxor. Men ingen mössa, inga vantar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar