fredag 1 januari 2016

God fortsättning

2015 har passerat.
 Sonen hade bestämt en middag med sina tre nära vänner för ett lugnt firande av nyårsafton.
Sonen skulle stå för förrätten.
En skulle stå för efterrätten och den som de var hos skulle stå för varmrätten.
Det blev en tapasplocktallrik som jag och sonen fixade tillsammans. Han tycker inte om några som helst röror och inte så många förrätter alls egentligen. Så vi kom på att göra nåt som han själv skulle vilja ha. Torra skinkskivor, lite ölkorvar, lite melonbitar, några salamiskivor, ett basilikablad och en liten citronskiva på toppen.

Vi la upp allihopa på tallrikarna redan innan han tog bilen och drog iväg med sin färdiga förrätt. Efter ett tag fick vi sms "Förrätten var lyckad Två tummar upp!"

Sen hörde vi inte från honom förrän han var på väg hem. Då var klockan halv två.

Lillebror var på sin fest med sina kompisar. Där visste vi att det inte skulle vara lika lugnt. Så att säga. Trots att de är två år yngre.
Jag kan säga från hjärtat att jag rent ut sagt avskyr den här perioden i lillebrors liv. Jag har själv varit 16 och vet precis hur lite föräldrar vet vad som försegår egentligen. Men så mycket fattar jag att det florerar alkohol i mängder i hans kretsar just nu.
Vi har varit med om det värsta tänkbara bara för ett tag sedan, och lillebror hade en hel del att leva upp till den här gången. Både för sig själv och för oss.

Vilket han klarade med bravur och jag hade lovat att hämta honom senast kl 03.00. Han ville bli hämtad redan 02.00. Skönt.

När vi kom hem hade storebror kommit hem också.
Och vi satte oss i storebrors rum. Jag på sängkanten och lillebror på stolen. Storebror låg under täcket. Och dessa små samtal. Närvaron, kärleken, innerligheten. Det är ren och skär lycka för mig.

En bättre start på 2016 finns inte.

Gott nytt år mina vänner!


2 kommentarer: