lördag 23 januari 2016

Lär mig nya saker varje dag

Hela våran familj har ett gemensamt spotifykonto.
Egentligen är det bara lillebror som använder det ordentligt. Storebror gör det också, men han är mest off-line då. Pappan använder det enbart nöt han är hemma. Och jag har en låt på en lista. Så frekvent användare av spotify är jag. Så än håller det att ha ett gemensamt konto. 

Häromdagen satt jag och storebror och pratade lite om just musik. Han är ett stort fan av Sabaton och Riamstain (stavning?). 
Och så plötsligt berättade han att lyssnar nästan aldrig på sina favoritlåtar. För då är han rädd att han ska trötta på dem. Och det är det sista han vill. Så hans favvolåtar kan han lyssna på ungefär en gång i månaden. Hans allra bästa låt var det flera månader sedan han lyssnade på, fortsatte han glatt. 

Och jag blev så överraskad till en början. För jag har i min enfald trott att han lyssnar på musik på precis samma sätt som lillebror gör. Att han i sitt rum ligger och lyssnar på sina favoriter. Men icke. 

Men när jag efter ett tag hade smält det han han hade berättat så är allt så självklart. Så enkelt. 
Det är ju oftast i bilen vi sitter han och jag när jag hör vilken musik han vill lyssna på. Då tar han fram telefonen och bestämmer vilka låtar som ska spelas. Och han är så väldigt noga. Han kan inte bara sätta på random och sen spelas låtarna lite huller om buller. Han kan heller aldrig sätta på från början och sedan bara lyssna uppifrån och ner. 

Som han hoppar fram och tillbaka i sin lista. Och har då svårt att göra nåt annat samtidigt. Alltså ha en vettig konversation i bilen. För han är så fasligt koncentrerad på vad han gör just då. 

Och när radion är på blir han galen när låtar blir sönderspelade i hans öron. Han gillar inte när det är samma låtar som radiokanalerna spelar hela tiden. Och Svensktoppen ska vi inte pratat om. För där är ju precis samma låtar i toppen varje vecka och totalt sönderspelade. 

Ju mer jag lär mig om storebror och ju mer kunskap jag får, desto mer inser jag hur lite jag faktiskt kan. Och då kan jag ända mycket beroende på vem jag pratar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar