måndag 8 augusti 2016

Första nya jeansen på hundra år

"Mamma, jag behöver nya jeans!"

Den enda meningen och jag släpper allt jag håller på med.
Klart han ska ha ett par nya jeans.
Hans första nya byxor på flera år. De andra jeansen är så slitna och jag kan räkna på ena handens fingrar hur ofta de har fått blivit tvättade.

Så vi drog in till stan. In till Jack & Jones först. Jag hade snabbt som blixten lagt på mig tålamodsdräkten, för jag visste genom erfarenhet att det här, att köpa nya kläder, det kan ta kål på vem som helst.

På Jack & Jones hittade han ett par svarta. Tog dessa med sig in i provrummet. Och så var det knappar som gylf. Gick inte alls. Alldeles för hårt tyg för att kunna stänga den gylfen. Ville ha dragkedja. Han som avskyr allt vad dragkedjor heter. Men ok. Jag sa ingenting.
Alla byxor på Jack & Jones hade knappar.
Bytte affär.
Gick till Carlings.
Hittade ett par svarta Lewis på rea-bordet. Hittade rätt storlek. Kollade om det var dragkedja. Han in i provrummet. De passade perfekt. Till och med över hans rätt numera vältränade rumpa.

Och så var det klart! Till och med ett par märkesbyxor. Hans livs första.
Behövdes inget tålamod alls. Jag behövde inte stålsätta mig en endaste gång. Vilken lättnad!

"Jag kan ju behöva lite nytt nu när jag ska börja jobba!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar