tisdag 16 augusti 2016

Jag har fått tid över!

Plötsligt en kväll står jag i duschen och låter strålarna strila över hela mig och tankarna och känslorna bara sköljer över mig precis som vattenstrålarna.

Jag har börjat att få tid över. Jag har efter snart 19 år som mamma äntligen börjat att få lite tid över.

Jag märker att jag plötsligt inte har nån av sönerna som ett plåster på min kropp. Lillebror har blivit väldigt självständig den här sommaren. Hans jobb under sju veckors tid har verit oerhört nyttiga för honom. Han har vuxit och han har fått känna på hur det är att jobba. Han har haft tider att passa hela sommaren och han har skött hela sitt uppdrag med bravur. Enligt honom själv så  har det ibland känts som om han inte har haft nåt sommarlov överhuvudtaget. Hans enda lediga dagar var en vecka efter avslutningen och nu några dagar innan skolstarten igen. Han gick av sitt sommarjobb i fredags med orden "Nu ska jag ta igen hela sommarlovet på de här dagarna. Jag kommer inte att vara hemma och jag tänker inte sova en blund!"
Och det löftet har han i stort sett hållit. För vi har knappt sett honom sen dess.

Storebror har även han vuxit enormt den här sommaren. Han har också jobbat. Han jobbade fyra av fem veckor som egentligen var planerade. En vecka heltid och tre veckor på halvtid. Otroligt bra gjort av en kille som året innan endast klarade av en dag på sitt dåvarande sommarjobb. Vilket framsteg! Vilken personlig vinst och vilken utveckling.
Han har den här sommaren berättat för mig och pappa om hans tvångstankar som han lider av och har gjort sen 10-12 års åldern, trodde han själv. Vilka vi inte hade en endaste aaaaaning om innan. Men nu vet vi och nu kan vi hjälpa honom och nu har vi ännu mer förståelse för att saker inte kanske funkar som vi hade trott eller tänkt. Och mitt i allihopa är det sonen som mår uruselt av dessa tankar och känslor som han inte kan hantera.
Bara att han har berättat för oss om dessa tankar och känslor är även det ett stort steg för honom. En personlig vinst och utveckling även där.
Han har varit en vecka hos farmor och farfar på deras landställe och hjälpt farfar med röjsågen och stångsågen. Under en hel vecka bodde han hos dem och slet som ett djur i skogen. Han fick 1500 kr av farfar för hjälpen.
Han har sitt älskade körkort som har gett honom friheten att kunna ta sig vart han vill när han vill. Han har tillgång till bil och den frihetskänslan är fantastisk för honom.

Allt det här sammantaget gör att våra söner numera klarar sig själva på ett helt annat sätt än tidigare. De har båda två visat den här sommaren att de klarar sig. Även när jag och maken har varit i sommarstugan bara han och jag. (För övrigt en mycket märklig semester för oss utan barn.)
De har klarat sig på egen hand även om maten och tvätten har varit lite bökigt enligt storebror. VI hade gjort klara matlådor åt dem i frysen för att ha till lunch på jobben. Men middagarna har de fått fixa själva.

De klarar sig.
De har sina egna agendor.

Jag har fått tid över.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar