onsdag 15 oktober 2014

Fix oxh trix och samtal hit och dit



Jaha, då har jag fixat och trixat även den här eftermiddagen så att sonen kan gå till skolan i morgon och känna sig så lugn som det bara är möjligt i hans liv.

Ett långt samtal med sonen först så klart. Som alltid efter skolan och jag har kommit hem från jobbet.
Han berättar läget och han berättar verkligen allt. Han undanhåller väldigt sällan saker och ting för mig.

Några telefonsamtal hit och dit. Mentor finns inte på sitt rum, "hon åkte direkt hem efter mötet".
Men ändå så finns där personer som vill hjälpa. Eller osm hör desperationen i en mammas röst. I det här fallet sonens spanska lärare som säger:

"Vet du,vad jag kan ta ditt nummer. Så återkommer jag till dig alldeles strax."

Vi la på och det gick några minuter.  Sedan ringde det.

"Jag har fått tag på mentor. Hon ringer upp dig ikväll nån gång när det passar henne."

Tack, snälla, snälla! Säger jag och lättnaden är enorm. Men känslan är kluven. För i samma sekund vet jag att nu är jag inne och trampar på mentors privata sfär. Utanför hennes arbetstid. När hon är hemma med det bästa som hon har, sin familj. ( Vilket var helt i sin ordning när vi bodde utomlands, då svarade alla lärare inom en kvart på mail. Vilken tid på dygnet osm helst, vardag som helg. Så funkar det inte i Sverige kan man säga)

En timme senare kom samtalet från mentor. Då hade hon hunnit hämta på dagis och kommit hem. Jag bad tusen gånger om ursäkt för mitt påträngande.
Ingen fara, jag hjälper så gärna, svarar hon.

Vi hittade en lösning och sonen känner sig lugn nu när han går och lägger sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar