onsdag 15 oktober 2014

Jag har en fråga

Jag har en fråga till er alla som har ungdomar med ADD/ As som går eller har gått gymnasiet.

Hur har ni löst det här på svenskan och engelskan när de ska läsa böcker som lärare har bestämt? Svensk litteraturhistoria med svenska gamla klassiker som sen ska diskuteras i all oändlighet, eller den grekiska mytologin med alla märkliga gudar som säkert inte ens aldrig har existerat.

Läsning av romaner, fantasy, mm är ju helt otänkbart då det inte finns i verkligheten. Saker som inte  kan hända, historier som aldrig har hänt, sånt som är totalt verklighetsfrämmande är helt omöjligt.

Hos oss är det endast dokumentärer eller biografier som gäller. Det måste vara verkligetsförankrat.
Han kan inte läsa annat!!

Sonens lärare i svenska och engelska är just hans mentor, så hon är högst medveten om problemet. Men hur gör man? Kunskspakraven är ju såna att detta ska genomföras.

Nu är jag väldigt intresserad över hur andra har löst samma situation.

Tack snälla för hjälpen!

3 kommentarer:

  1. Min son har läs- och skrivsvårigheter så han lyssnar på talböcker. Dessutom tycker han att att alla böcker är skit. Men, säger läraren att han ska "läsa" så gör han det. Det spelar ingen roll vilken bok. Ledsen att jag inte kan hjälpa dig där

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att talböcker funkar hos er! Toppen!
      Vi kämpar vidare helt enkelt. :)

      Radera
    2. Vad kul att höra ifrån dig Monica. Har tappat din mailadress nånstans i vår oordning här hemma……Har du lust att posta den en gång till?

      Radera