söndag 5 oktober 2014

Mycket planering blir det

I helgen körde det ihop sig en smula kan man säga.
Men allt löste sig och det blev tillslut väldigt bra för alla parter iallafall.

I somras ringde en vän och frågade om jag var intresserad av att hjälpa till att anordna en möhippa för hennes syster.
Absolut ville jag det. Jag fick till och med välja datum som kunde tänkas passa våran familj.
Det datum som för flera månader sen var ledig och där maken var hemma, var den 4 oktober.

Men som det så ofta blir när man planerar saker och ting så var inte alls maken hemma den 4 oktober. Han och hans Herrklubb åkte utomlands redan i torsdags och kom inte hem förrän nu på eftermiddagen.

Okey, hur lösa den här lördagen?
Och själva lösningen visar på den otroligt olika sammansättning av det som bildar mina fantastiska söner.

Lillebror skulle ha fotbollsmatch i en annan stad. Han fixade skjuts hemifrån och ända till borta-arenan. Han fick åka med samma familj hem till sin hemstad efter matchen, men kunde inte åka hela vägen hem till oss med dem. Men det gjorde inte vår kille nåt, för han kunde ta bussen hem, sa han enkelt.
Efter matchen fixade han lite käk till sig själv och efter ytterligare sen stund kom hans kompis över på sin moppe.

Och så kommer vi till storebror.
Jag hade pratat med farmor och farfar innan för att bara kolla att de var hemma. Jag hade kollat med mormor och hon var villig att sätta sig i bilen en timme för att vara behjälplig. Jag hade pratat med grannarna och de skulle ha gäster under kvällen, men sonen hade fått sitta hemma i deras soffa och kolla på tv om han inte ville vara ensam hemma. Jag var helt enkelt tvungen att fixa "barnvakt" till min egen 17 åring.
Storebror gjorde sitt eget schema för dagen.
Då jag skulle iväg för själva "kidnappningen" redan vid nio på morgonen så startade även sonens schema redan då också.

09.00. Till gymmet
Sen åka till farmor  o farfar och käka lunch.
Sen till golfbanan för att träna lite golf med Nicklas.
16.00: hem till farfar för att kolla på hockey på tv
18.30 in till stan med farfar för att äta mat på restaurang.

"Jag gjorde mitt eget schema redan på fredagskvällen, mamma. Så jag visste precis vilket klockslag jag skulle göra vad. Bra va?"

Under dagens lopp hade jag kontakt med båda killarna. De hade det bra båda två, på sina olika sätt.

När jag kom hem vid 23.30 på kvällen så låg storebror och sov.
Lillebror och hans kompis spelade tv-spel.

Allt lugnt.
Och jag är helt slut.
Av många olika anledningar säkert.
Anspänningen inför möhippan.
Anspänningen inför hur dagen skulle gå för storebror.
Och lite för mycket vin.

Men jag är så glad över att jag kunde vara med under hela dagen. Samt under middagen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar