torsdag 2 oktober 2014

"Stabil dygnsrytm" ger lugna kvällar



En väldigt lång period med bra och lugna kvällar och nätter.
Han tar sitt melatonin självmant vid 21-tiden. Burken står på vardagsrumsbordet och nästan exakt vid samma tidpunkt öppnar han den.

I nån reklampaus under ett tv-program går han och borstar sina tänder.
Vid 21.50-22.00 går han ner och lägger sig. Efter en liten stund går jag ner till honom. För han vill fortfarande att jag "stoppar om" honom.
Sen går jag upp.

När klockan är halv elva har han oftast somnat.
Så lugnt och skönt har inte vi haft det på 16 år. Otrolig känsla.
Han mår bra av sin "stabila dygnsrytm", som han själv säger. Samma tider varje dag, varje morgon, varje kväll. Vardag som helg. Och han sköter det helt och hållet själv nuförtiden.

Nu är det lillebror som är vaken längst. Han har "släckningstid" senast 23.00. Då  måste han släcka ner sin iPad, vilket han sköter fantastiskt bra. Oftast. Även om han försöker protestera en smula varje kväll.

Annars går jag en föräldrarutbildning på Habiliteringen. Andra träffen idag. Av fem.
Lär mig absolut inget nytt. Men det är trevligt att träffa andra föräldrar i samma situation.
Den här kursen hade jag velat gå för flera år sedan egentligen. När mina kunskaper inte var så stora. Jag har på eget bevåg och genom den hårda vägen fått till all den kunskap jag idag besitter. Det har tagit 17 år.
Och när jag sitter bland andra föräldrar så märker jag att min kunskapsbank faktiskt är ganska stor. MIn erfarenhet är lång och gedigen, bred och användbar.

Undrar på vilket sätt jag skulle kunna använda all min kunskap egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar