onsdag 20 april 2016

Nya tröjor. Och inte från Stadium.

Sonen vill ha nya tishor.
De senaste månaderna har nåt hänt vad gäller hans kläder och hans klädstil. Han har börjat se sig om i  andra butiker än enbart sportbutiker såsom Stadium, Intersport samt XXL.
Väldigt roligt tycker jag.

Så för ett par månader sen var vi och kollade in typ Jack &Jones och Dressman. Han har vägrat sk märkeskläder då han anser att det är otroligt dumt att lägga så mycket pengar på nåt så onödigt som kläder. Han har varit så konsekvent vad gäller detta att det nästan har känts som om att det har blivit lite av hans grej, att bara köpa så billigt som möjligt.

Ikväll ville han till stan och kolla läget i affärerna igen.
Jag hängde på direkt.

Jag har lärt mig att inte lägga mig i vilken sorts kläder han vill ha. När han var liten la jag mig i alldeles för mycket. För jag ville att han skulle ha det JAG tyckte var snyggt. Så jäkla dumt. Så onödiga konflikter det har varit pga detta.

Det är tur att jag har lärt mig. Jag har lärt mig av honom.

Och jag ser på honom när vi går där i affärerna hur han går och känner på materialet, hur han tittar på tröjorna, hur han liksom kämpar med sig själv för att våga gå utanför sina tidigare ramar.
Och vi snackar endast att gå så långt att han kollar på tröjor. Absolut inte byxor.

Ikväll affären sa han plötsligt:
"När jag har gått ut skolan ska jag köpa såna här byxor".

Ok, svarade jag. Varför ska du vänta ända tills då? Varför kan du inte ha såna nu?

"För jag har inte handlat nya byxor på flera år, så jag vill inte bryta den sviten ännu".

Nehe. ( och jag vet att hans byxor är desamma som han alltid har på sig. Får knappt tvättas.)

"Och jag har flera såna sviter som jag inte tänker bryta. Jag har tex bara haft en enda frånvarodag i skolan sen i åttan och jag tänker inte ha en enda till tills jag slutar heller!".

Nehe. Och så är det med det. Men vi har kommit så långt till att kunna ha annorlunda tröjor iallafall. Och han är så rolig. Han har ett annorlunda beteende och det är så det är.
Egentligen avskyr han att prova kläder i omklädningsrummen. Men han har lärt sig att det är ett måste ibland. Så när han har hittat en tröja som han gillar både kvalitet, mönster och färg, och rätt storlek på så tar han med sig den in i omklädningsrummet. Han tar av sig jackan och tröjan, provar tröjan.
När han känner sig klar så sätter han på sig sin egna tröja och alltid jackan. Med dragkedjan uppdragen ända upp. Så kommer han ut ur omklädningsrummet. Skulle han mot förmodan hitta en till tröja så gör han om hela proceduren.
Jackan kan aldrig vara ouppdragen. Alltid fullt uppdragen då dragkedjor är väldigt obehagligt.

Ikväll gick han till och med in i Gant butiken.
Men bara för att titta gudbevars.
Små steg är och också steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar