måndag 10 september 2012

Fan

HUr ska jag nånsin kunna hjälpa sonen i ämnet Science? Fysik och kemi och biologi tycker jag känns tufft på svenska. Och då att förklara på engelska funkar inte. Jag kan verkligen inte förklara hur "Alpha Decay" och "Beta Decay" funkar.  Vad fan är en neutron egentligen? Och en proton? Hur ser dessa ut? Förutom nerritat på ett papper?
Sonen vill även veta hur en atom ser ut. Och så undrar hur allt kan vara uppbyggt av atomer när en kudde och ett bord ser helt olika ut. Och en är mjuk och en är hård. "Det som inte syns finns inte".

Jag kan inte svara på det. Tyvärr räcker inte mina kunskaper till just nu och här.
Och jag hatar att jag inte kan hjälpa honom! Jag inser att det inte är mitt jobb att vara lärare. Det är inte mitt ansvar att sonen ska fatta allt som har med atomer att göra. Jag vet det.
Men när det inte funkar i skolan och sonen inte förstår trots dubbel lektion idag vet inte jag hur jag ska göra.

Sonen hade förra veckan bokat in ett extramöte med fy-läraren på eget bevåg. Jättebra gjort! Sonen uppfattade att de skulle träffas i fy-lärarens rum under lunchrasten idag måndag. Jag träffade denne lärare av en händelse i skolan i fredags och han sa även till mig att de hade bestämt möte som idag, måndag.
Han bekräftade samtidigt att han försår att sonen behöver mer "one to one" tid med läraren.

Sonen har samlat kraft hela helgen för detta möte och insåg att han skulle ha TRE lektioner science idag.
Tror ni läraren dök upp??
Icke!

Jag fick ett sms av sonen och blev så in i norden ledsen.
Jävla nonchalans! Läraren skyllde på att han väntade i matsalen medan sonen satt på lärarens rum och väntade. Tror jag vad jag vill om. Han hade glömt bort det. Det som min kille hade fixat själv. Det som min kille hade samlat så mycket energi inför.

Det har gått en månad i skolan och jag har redan pratat med denna lärare så¨många ggr, mailat så många ggr men det händer ingenting. INGENTING!
I morgon är det prov. Det kanske helt enkelt är bäst att sonen skriver asdåligt på det här provet. Då kanske lärare inser katastrofen? Och efter sciencen var det bara att hugga in på nästa läxa.

Maken är utomlands och lillebror har fixat båda sina läxor. Matte och science. Helt ensam. Och när jag är klar med storebror orkar jag inte förhöra även lillebror. Bara hoppas att han kan det han ska.
Maten ska lagas till och jag är ytterst tacksam över att det inte var några träningar att skjutsas till idag/kväll.

Vad fan ska man göra??

2 kommentarer: