tisdag 18 september 2012

Inte så konstigt

I ämnet engelska har sonen fått en bok att läsa. På engelska.
Om Stalin egentligen och hur han var. Men boken handlar om en bondgård. Där Stalin och alla andras gestalter är djur. På bondgården finns således en bonde och massa kossor, grisar, kråkor osv.
Som i den här boken kan prata med varandra.
Alla individer oavsett ras kan ha en diskussion och ett samtal.

Vilket är heeelt omöjligt i vanliga fall.
"För en kråka kan inte prata med ett annat djur, mamma!"
Djur kan inte prata med människor. Och människor kan inte prata med djur.
Sådetså. Hur enkelt som helst.

Egentligen helt logiskt. Men i det här fallet pratar alla med varandra. Oavsett ras.
Livet är klurigt nog, kan man säga. Utan att böcker ska behöva  komma och göra saker och ting ännu klurigare.
Samma sak med Harry Potter. Nån av hans filmer har vi aldrig tittat på i den här familjen. Eller läst nån av hans böcker. Vi ser iofs aldrig på film i den här familjen alla fyra. Det är sån grej som jag och lillebror kan göra när det bara är han och jag.

Då har vi det jättemysigt! Då fikar vi och myser.

Tydlighet är nyckeln.
 Vi har världens bästa grannar på landet. De har hjälpt oss under året vi har bott utomlands att hålla lite ordning på vår gräsmatta samt med lite annat smått och gott.
En kväll i somras kom grannmannen över när jag och killarna var ensamma i stugan.  han önskade lite hjälp av mina söner med en sak.
När jag hade förklarat för lillebror om läget och att vi som grannar hjälper varandra med olika saker hoppade han glatt över till grannen och erbjöd sina tjänster.
När jag hade förklarat samma sak för storebror var hans reaktion endast:
"De har inte hjälpt mig med nåt.. Så då behöver inte jag hjälpa dem."
Han har otroligt svårt att förstå det sociala samspelet med andra. Oskrivna lagar och regler är nåt som överhuvudtaget inte funkar. Det är en av anledningarna till att det är så svårt med umgänget med kompisar och jämnåriga. Vuxna är inte helt lätt heller, men bra mycket enklare.

Om man inte kände honom bättre så hade man kunnat tro att han är en bortskämd, oförskämd sprätt som bara tänker på sig själv. Men i hans värld, som är så konkret, är det så enkelt.

Tänk om bara andra kunde förstå!

2 kommentarer:

  1. Du förstår honom, det är guld värt!!! Saknar dig. ILY

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kära du. Gör verkligen mitt bästa.
      Miss you to.

      Radera