måndag 7 april 2014

Från grundskola till gymnasium

Barn och föräldrar har gemensamt kämpat och slitit sina hår under grundskoletiden för att överhuvudtaget få den hjälp och den stöttning som barnet såväl både behöver och ska kunna kräva.

Vad händer sen då?
Jo, om 15 åringen har klarat dessa år och eventuellt gått ut nian med godkänt i de flesta ämnena så väntar eventuellt gymnasiet.

Och där mina vänner är det heeelt annorlunda än vad den svenska grundskolan innebär.

Eleven väntas jobba mycket mera självständigt.
Leta information helt på egen hand.
Långa läxor och uppgifter över tid.
Tempot är skyhögt.
 Nya genomgångar vid varje lektionstillfälle.
Lektioner ställs helt plötsligt in av olika anledningar.
Lektioner byts ut mot föreläsningar i aulan.
Håltimmar dyker upp som gubben i lådan.

Hur i  hela friden är det meningen att våra ungdomar med NPF ska kunna överleva?
Även med all tänkbar info i förväg och kontakt med lärare så blir det inte helt bra i slutändan.

Förra veckan fick sonen reda på att klassen skulle gå på bio med engelskan som idag, tisdag.
Och att klassen dagen efter, alltså i morgon onsdag; skulle diskutera filmen under lektionstid.
Sonen fick som överenskommet välja hur han ville göra. För det här skullle inte bedömmas och han skulle inte behöva "jobba in" nåt. Han valde att inte följa med och han valde att inte deltaga även under diskussionlektionen efter heller. Vi hade planerat vad dessa håltimmar skulle aktiveras med.

Igår hämtade jag honom i skolan och då berättade han att även svenskan idag, tisdag, är inställd för hans grupp. För det är nationella prov och hasn grupp gjorde sina presentationer igår och då blir hans grupp ledig idag.

Naturkunskapen är även den inställd skickade lärare mail om i fredags eftersom klassen är på bio med engelskan.
Detta betyder att sonen endast har två lektioner idag.
DEn första ------ och den sista för dagen.

Världens längsta och tokigaste håltimme.

Han åker in till skolan till klockan 08.00 för att vara med på spanskan. Sen tar han ledigt. Han åker inte tillbaka till historian. Jag mailade detta och förklarade läget för histiraläraren. Han svarade med en gång att det var ok.

Så idag får han en ledig dag förutom den första lektionen. En dag osm de fleast bara skulle jubla över att få mitt i veckan. Men som för våran son är rena rama katastrofen. Vad ska han hitta på en hel dag? Helt oplanerad ledighet. Han blir otroligt stressad över att ha så många timmar tillgodo och inte kunna göra nåt "nyttigt" med dom. För han förstår inte svenska uppgiften som ska lämnas in vecka 17, och han förstår inte samhällsuppgiften som ska vara klar i slutet av den här veckan. Så dessa kan han heller inte göra. Otroligt stressande för honom.
(vi har kontakt med dessa lärare, så mer instruktioner är på väg)

Så här ska det alltså hålla på i tre år för våra ungdomar. Är det verkligen rimligt?

PS. Idag kommer iallafall farfar och hämtar honom klockan 10.00 i skolan. Sedan åker de till Elgiganten för att köpa en läsplatta till farfar. Sen åker de hem till farmor och äter smarrig lunch. Sen kommer jag dit och hämtar honom.

1 kommentar: