onsdag 30 april 2014

Valborg

"Mamma, vi är några killar som hade tänkt grilla lite på Valborg. Tror du vi är hemma då?"

Ingen tvekan från min sida. Men dock med ett uns av förvåning.

"Självklart är vi hemma då".

Allt för att han ska få vara med sina kompisar. Släpper allt jag har i mina händer för detta ändamål.

"Jo du vet", fortsatte han, "vi är ju några stycken som inte vill festa och då vill vi träffas och hålla ihop och grilla istället".

"Så underbart att ni killar kan erkänna det för varandra och ha kul ihop iallafall!"

De är fyra killar. Killen han går på gymmet med, killen i klassen som är vår hjälte utan att han vet om det samt en kille till i klassen som är jätteviktig som han spelar mycket golf med, och så vår son. Alla har känt varandra sen 6-års.

Och jag fattar ju att många i deras ålder tar denna kväll som en ren festkväll. Inte ok nånstans, men jag förstår ju att så är fallet. Själv var jag 14 och gick i åttan när jag debutdrack på just Valborg med en jämnårig kompis. Vår festkväll var väldigt lugn ändå, men det var dock min första gång. Vi hade ätit mat hemma hos henne varpå vi gick ner i källaren och snodde ihop en salig blandning av hennes mammas alkohol hon hade hemma.

Åter till denna afton.
Som det har planerats för detta event.
Vad med sms det ha gått runt mellan dessa killar. En skulle fixa läsk. en skulle fixa chips, vår kille skulle fixa grillkol och tändvätska, och den fjärde nåt annat.
Och så skulle de träffas i den stora lekparken här i närheten där det finns en eldplats samt vindskydd, vid 18 tiden.
Och så började det att regna. Herregud, kunde det komma mer olägligt när allt detta var så enormt planerat. Plan B var att de skulle gå hem till oss och få använda sig av våran grill på altanen, men det var verkligen i sista fall.

17.50 tog han i vilket fall som helst cykeln med kassarna för att möta upp sina kompisar.

Det här är så stort så ni kan inte ana!! Sonen har lämnat hemmet, utan att det är till gymmet, till fotbollsplanen eller golfbanan. Han gör nåt helt aaaannat.
Sånt här har vår kille aldrig varit med på tidigare.

Nu är klockan en timme senare och det har slutat att regna. Det är som om Gud hör bön och det ljusnar i fjärran och de behöver nog inte använda våran grill vad det verkar.

När de har ätit klart så är det meningen att de kommer hem hit för en spelkväll.
Sonen har till och med bäddat sin egen säng. Testat olika sittvarianter i sitt rum för att fyra stycken ska kunna sitta så bra som möjligt. Han kom fram till att de stora kuddarna på dubbelsängen var bäst. Så de ligger just nu på hans golv i hans rum och väntar.

Han har varit otroligt stirrig och vandrat runt här hemma under hela eftermiddagen. Hans fingrar har pillat på tröjkanten hela tiden som vanligt vid oro, och han vill så gärna att den här kvällen ska bli så bra som det är möjligt. Han som behöver allt så väldigt planerat och de andra som kan ta det mer som det kommer. Men de finns där.

Och som vi håller tummarna för denna kväll!
Jag är på gränsen till gråtfärdig av lycka, stolthet, kärlek, ja av allt som bara tänkas kan.

Lillebror har fotbollsträning ikväll.
Där visste nog tränaren vad han gjorde. Då håller sig dessa killar i kragen iallafall.
Och med där är ju maken som lagledare.
Så jag är helt enkelt mol allena hemma.
På en Valborgsmässoafton.
Har aldrig i mitt liv inträffat tidigare.
Men det går nog det med.

Ps. Nu kom 16 åringen hem, klockan är snart 20.00. Med alla sina tre kompisar. Med doft av rök klev de innanför ytterdörren och alla tre med leenden på sina läppar.
Artiga som de är så hälsade de på mig, berättade hur grillningen hade gått och klev nedför trappan. Till de redan förberedda kuddarna.

Trevlig Valborg till er alla!
Hur ni än väljer att fira denna afton.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar