måndag 22 februari 2016

Märklig och mycket skön känsla att vara barnlös

Två söner har sportlov.
16 åringen roar sig med en kompis och dennes familj i Italien och åker skidor i solen. Bilderna vi får till oss ser helt underbara ut. Han har det nog bra. Och han tänker nog inte lika mycket på mig som jag tänker på honom. Så att säga. Precis som det ska vara när man är 16 år.

18 åringen åker också skidor. Men han har åkt norrut. Tillsammans med farmor och farfar och två fastrar med sina familjer. Och då kan jag inte låta bli att skratta en smula åt en kommentar som sägs i en av Sällskapsresa-filmerna. När Stig H's son är hos sin farmor som är barnvakt och hon säger till Stig H: "Helmer har det bra hos farmor!"

Och så är det. Vår son har också det bra hos farmor.

Så nu sitter jag här i soffan. Efter en otroligt lugn och skön helg tillsammans med bara maken. Vi blandade jobb och mys alldeles lagom och hade det väldigt trevligt tillsammans under drygt ett dygn på landet. Vi högg ved och vi staplade. Vi högg ännu mera och vi bar och kånkade. Helt genomsvett var vi och efter en skön dusch var vi helt klart värda en skön myskväll i lördags med en skaldjurstallrik och bubbel.

Nu när vi ska vara barnfria en hel vecka ville jag från början ha så mycket inplanerat. Jag ville hinna gå på bio. Jag ville hinna shoppa. Jag ville ev hinna träna. Vara lite social med vänner. Ut och äta.
Men nu. Nu när jag är mitt i det lediga liksom, vill jag inte göra nåt av det jag tänkte. Nu vill jag bara sitta här. I flera timmar.
Vill knappt laga nån mat. Vill inte röra mig ur fläcken.
Bara vara.
Kanske läsa lite i min bok. Kanske.
Sätta mig och meditera på min matta? Kanske. Eller bara sitta och höra på tystnaden. Gå och hämta ett glas juice? För jag är lite sugen.
Gå och sätta på en tvätt?

Ingen som vill komma hem och tjata hål i huvudet på mig om spanskan. Eller om gymnasiearbetet. Ingen som vill ha  riktig mat, mycket mat på bestämda tider som ska passa in mellan alla träningstider. Ingen som behöver info från skolan eller lärare som behöver mailas. Inga samtal till lärare. Ingen som vill ha massage på sin onda ljumske. Ingen som vill ha service. Ingen som klagar på att kylen är tom och att vi inte har nåt att äta till frukost. Ingen som saknar rena kalsonger. Ingen disk på diskbänken. Det hörs ingen musik från lillebrors rum.
Bara lugnt.

Mycket märklig känsla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar