fredag 16 januari 2015

…och så får man ändå tänka om

Sonen hade som jag berättade i mitt tidigare inlägg fixat en egen lösning på denna fredag som inte alls blev som ordinarie schema.

Så glad i hågen gick han till bussen med sin lillebror dagen till ära. Då hans kompis Nicklas skulle ligga och sova hela förmiddagen och inte alls tänkt att ta samma tidiga buss till skolan.
Lillebror godkände sitt sällskap denna morgon som tur var.

Efter ca 30 minuter ringde sonen till sin pappa som för dagen satt på kontoret hemma och jobbade.
"Mr Bibblans buss är inställd pga halkan nu på morgonen så han är inte på plats förrän om två timmar. Hjälp mig, vad ska jag göra?"

Där och då gäller det att snabbt som tusan komma på en lösning. I telefonen kunde man höra paniken komma farande som gasell genom bröstkorgen på honom och det gällde att lugna honom innan det hann så att säga slå över.

Maken bestämde i all hast att han skulle hämta sonen i skolan på direkten och att sonen då skulle ha med sig hem alla matteböcker samt de svenskaböckerna han hade tänkt skriva på i skolan under förmiddagen.

Sonens planering för fredagen gick helt i stöpet och det var bara att tänka om.
Maken tog mattelärarens planering som vi hade fått tiil oss förut, och gick igenom kapitlet med sonen här hemma. Så han förstod och kommer inte att komma efter i vilket fall som helst.

Jag mailade mentor samt mattelärare om situationen och berättade även att vi kunde lösa det hela på egen hand just idag.
Att maken kunde ta matten, och jag är oerhört tacksam över att maken har den förmågan att kunna just det, samt att han hade möjlighet att kunna hämta hem honom på morgonen. Jag hade inte kunnat det då jag har kämpat med en härlig inskolning på mitt jobb under den här veckan.
Båda lärarna kände att det var en toppenlösning och vi hade båda två på banan.

Den första planeringen blev inte alls blev som den skulle bli, och vi hade en plan nummer två för att rädda dagen. Och så gick inte den andra planeringen som det var tänkt heller, utan en tredje plan var tvungen att hittas på på fem röda sekunder.

Så här ser verkligen vårat liv ut. I ett nötskal.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar