måndag 31 mars 2014

Bra saker också

Gymnasiet har haft studiedag idag.
Kanske ett smart drag av rektorer att lägga en sådan just efter tidsomställning från vinter till sommar. För alla trötta tonåringar skull.

Hos oss ställde sonen sin telefon på klockan 07.00 i allafall.
Han kan inte tillåta sig att sova längre. Av nån anledning som vi inte har lärt oss att förstå ännu.
Idag var även lillebror hemma från skolan. För han är så genomförkyld.

Så båda grabbarna har varit hemma själva medan jag o maken har jobbat.
Enligt båda två har dagen gått bra. Lillebror berättade för mig i telefonen tidigare idag att storebror hade varit völdigt snäll och värmt hans mat till lunchen.
"Han var jätte snäll, mamma!"

Det värmer ett mammahjärta när de hjälper varandra. För lillebror hjälpte storebror bara genom att vara hemma. Men det vet han inte om egentligen.

Ananrs har storebror varit hos tandläkaren idag under eftermiddagen. För första gången sen vi flyttade hem från utlandet. Och då kan det tilläggas att denna tid har vi flyttat på såååå många gånger sen den första tiden dök upp i oktober nån gång. Av olika skäl har sonen inte kunnat eller velat gå tidigare. Han har helt enkelt inte varit redo förrut.
Jag fick följa med dit och vänta med honom i väntrummet. Sen kunde han gå in till tandläkaren själv och jag kunde gå och handla så länge. Vi möttes i bilen efteråt.
Ett stort steg framåt!

Så två bra saker denna dagen.
En studiedag som passerat utan ångest. Dock varit tråkigt. Men det får man klara av. Att ha tråkigt är inte detsamma som att må dåligt. Det känner jag är en viktig sak att se skillnad på.
Ett tandläkarbesök som gick galant. Han är snart 17 och har inte haft ett enda hål ännu. Fantastiskt, eller hur? Inte lillebror heller för den delen. Men  han är ju två år yngre.

I morgon går jag ner i arbetstid. Som jag har längtat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar