lördag 22 mars 2014

Håll tummarna

Ikväll ska jag om mannen iväg på konsert. Vi ska sova på hotel och vi ska för första gången i våra liv lämna lillebror ensam hemma över natten.
Storebror har självklart valt att vara hos farmor o farfar vilket var ok för dem som tur var.

Lillebror valde en annan väg. Från början var det en annan kompis till honom som frågade om lillebror ville sova hos honom för hans föräldrar skulle vara borta. Men av nån anledning valde de att vara hos oss istället. "För här har vi mycket större plats" var argumentationen.

Det här är första gången för båda killar att vara ensam över natten. I den andra familjen är den här killen deras första barn och när jag pratade med hans mamma så sa hon såhär:
"ja, du vet ju hur man är när det gäller första barnet när han ska pröva sina vingar!"

Och om hon visste att jag vet.

Men våran storebror har aldrig gjort nåt sånt här. Vi kämpar med andra saker.
Våran kille har aldrig varit ensam hemma med en kompis en hel natt. Våran kille har knappt haft en kompis hemma över huvudtaget. Och det här med att sova över har inte funnits på kartan nånsin. Varken hos oss eller hos andra.

Så det här är första gången för oss med.
Det märks på både pappan och mig. Vi kör de här vanliga föräldrarfraserna:
"Självklart litar vi på er, men vi litar inte på alla andra!"
"Ni talar inte om för alla andra att det är föräldrarfritt hemma hos oss!"
"Plingar det på dörren och objudna gäster vill ta sig in ringer ni oss eller hans föräldrar!"

Våra underbara grannar finns stand by. Känns fantastiskt bra. Killarna kan ringa in till dem när som helst. UNder hela dygnet. Precis som deras ungdomar fick göra till oss när det var deras tur att prova lyckan att få vara ensamma hemma de första gångerna för 10 år sedan.
Det var väldigt lugnt då och det blir nog väldigt lugnt ikväll också får vi hoppas.

Vad ska jag o maken ut på för äventyr då?
Jo, det är min julklapp förstår ni, som ska utnyttjas ikväll.
Konsert och hotelvistelse.

Kanske att vi kan prata om roliga saker. kanske vi kan få tillfälle att skratta en smula tillsammans.
Jag håller tummarna!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar