måndag 16 mars 2015

Kontrollen är viktig

Men alltså.

Nånstans kan jag ändå förstå att lärarna har svårt att förstå hans problem.
Nu mailade spanska läraren och hade rättat hans prov från idag. Hon rättade det jättesnabbt enkom för att hon visste att han hade haft en jobbig dag eftersom mentor har pratat med henne, och hon ville se själv hur det hade gått eftersom hon även hade sett på honom idag att det hade varit slitsamt för honom.
Det hade hon berättat för mentor, så mentor visste att det hade varit en trött kille på provet idag.

MEN PRATA MED VÅR KILLE DÅ!!!

Det är ju just där som problemet ligger sa jag till mentor:
"Det är jättebra att lärare ser och märker att han jobbar. Men de måste börja prata med honom själv. Det hjälper ju inte honom att spanska lärare går och pratar med dig ( mentor ) om hur slitsamt det såg ut för sonen, sonen behöver få höra den bekräftelsen han med. Att hon ser honom och då gpr fram och talar om för honom "jag ser att det är lite tufft, vad kan jag hjälpa dig med?""

HALLÅ!!

Men iallafall.
Nånstans är han för duktig för hans eget bästa om ni förstår hur jag menar.
Han har så pass bra betyg och reslutat att lärarna inte förstår hur han får jobba för att nå dit.

På spanskan idag hade han alltså 37,5/40.
Två och ett halvt fel på ett prov "som hade gått åt skogen".

Jag gick ner till sonen precis när jag hade läst mailet.
Då satt han med samma meil och skulle just till att svara läraren. Han tackade så hemskt mycket för hennes omsorg och förklarade varför han kände som han gjorde.
"Jag behöver känna att jag har kontroll över läget och det hade intejag idag. Det hade lika gärna kunnat gå åt skogen, för jag kände inte hur bra det gick Jag behöver ha kontroll".

KOntroll.
Det är det som är nyckeln.
Han behöver ha kontroll.


Hur svårt kan det vara att ge honom det då undrar jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar