måndag 30 mars 2015

Vad är egentligen vad mitt i allt?

Sonen ringde från bussen på vägen hem i nästan panik.
"Det är kaos med bussarna. Vår buss som vi skulle ta kom inte, så nu sitter vi på en annan. Så jag går av på en annan hållplats!"

"Ok, jag hämtar dig."
 Jag lovar!
Det är ju därför jag bara arbetar 75%, för att kunna göra sånt.

Han satte sig i bilen med världens huvudvärk. Det har han alltid efter skolan på måndagarna. Inget nytt under solen. Men till gymmet skulle han i vilket fall. Inget nytt det heller. För då försvinner värken har han lärt sig. Hellre gymma bort smärtan än att ta en tablett.
Jag hade lovat att köra han och hans kompis vid 16.30. Det lovade jag redan i går.

När han kom hem satte han sig vid vår nya köksö.
Han började prata precis som han alltid gör när han kommer hem.

Plötsligt sa han:
"Vi har börjat att planera för nollningen inför hösten och alla ettor som kommer. Klassen undrade om inte jag kunde vara chef för hela nollningen.  Haha! Jag som är den mest osociala av allihopa!"

Här var det först svårt för mig att förstå om han menade allvar eller inte. Om han på allvar trodde att de andra ville ha honom som ansvarig för det eventet. Och sen om han hade tagit illa vid sig när detta kom upp i klassrummet? Kände han sig utsatt? Kände han sig utpekad? Kände han sig helt enkelt mobbad?

Men nej, inte alls. Han hade förstått att det var ett skämt, som han sa. Ett välmenat sådant till och med. "De vet ju att jag inte ens kommer att vara med", sa han och skrattade.

Och det här är ju lite svårt.
Jag har egentligen ingen aning. Vad är det han förstår? Eller rinner det bara av honom?

Annars beräätade han också att på onsdag ska klassen vara med på en fotbollsturnenring där han ska delta. Till och med efter skoltid. Jag höll på att trilla av stolen.
"Vad roligt!", sa jag och försökte låta så naturlig osm möjligt.

"Ja, och där har jag blivit enhälligt vald av klassen till lagkapten! För att jag har en sån bra inställning och för att jag faktiskt var bäst i laget förut! "

Ok, det var ju roligt, vad innebär det, frågade jag stilla. Här är jag inte alls förvånad över deras val.

"Det innebär att jag ska hålla koll på tiderna för matcherna, ha bra inställning, peppa och vara schysst mot killarna."

Bra!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar